X
تبلیغات
ای همه وجود من نبود تو نبود من - نقد آلبوم پاپکرن

ای همه وجود من نبود تو نبود من

Shadmehr Aghili The King Of Pop

نقد آلبوم پاپکرن

آلبومیست با کلام ساده

نگاهی نو به ملودی های تازه


سبک هایی که تا بحال مجال شنیدن آن ها رو در آشفته بازار موسیقی ایرانی نداشتیم

آزمایش های شادمهر در آلبوم های قبل در این آلبوم جواب داد و با یک آلبوم ریتمیک و ملودیکال که ساز بندی و استخون بندیه خوبی داره روبرو هستیم .آهنگ محال و در مرحله بعد آغوش از نظر ساختاری چندین بار در آلبوم های قبل شادمهر بوده اند اما نه اینقدر کامل و منسجم ؛ شروع بدون مقدمه کلام با گام پایین سپس اوج صدای خواننده و در میانه آهنگ اوتور ( موزیک بیکلام آهنگ ) به صورت تک نوازی .
آهنگ ضعیف و کاملآ از هم پاشیده کل کل در آلبوم آدم فروش مقدمه ی آهنگ منسجم محال و آغوش هست


نکته دیگر تقویت صدای شادمهر طی این سال هاست ، به جرات میشه گفت از نظر تکنیکی صدای خواننده بسیار ژوس (غیر فالش ) و حداقل نیم گام بالاتر از گذشته میخونه که نشانه تمرین صدای خواننده و به اصطلاح ورزش تارهای صوتی اوست که ویبره ها و تحریر ها در آهنگ های آغوش و محال تحسین برانگیز هستن

-------------------------------------------

آلبوم با آهنگ انگیزه شروع میشه که در همین ابتدا میفهمیم چیدن آهنگ ها در کنار هم و قرار دادن آهنگ ها و به ویژه این آهنگ غیر حرفه ای هستش و به ترتیب آهنگها توجه نشده - در حال حاظر در آلبوم های حرفه ای خارجی فقط یک نفر استخدام میشه بر اساس شرایط روز آهنگ ها رو تحلیل و به ترتیب در آلبوم بزاره -
آهنگ انگیزه با ریتم غیر ایرانی و ترکیب دو سبک خوب ازآب درومده و نه به عنوان یک کار کاملآ ماندگار ولی نسبتآ خوب در کارنامه شادمهر ثبت میشود

آهنگ بیا اینجا دومین آهنگ آلبوم در سبک رِِِگا خونده شده که چون مشابه این آهنگ در زبان فارسی کم هست نمی تونیم مقایسه خوبی داشته باشیم

آهنگ بعدی که تنظیمیست برای کلاب و ریتم آهنگ و افکت های به کار برده شده در صدای شادمهر نسبتآ قابل قبول هستند

آهنگ اونه اونه به جرات از بهترین کارهای ریتمیک شادمهر هست و به آسونی جای آهنگ ژینا در آلبوم خیالی نیست و عمرآ در آلبوم آدم فروش رو میگیره
استفاده از افکت در صدای شادمهر در کل آهنگ جذابیت آهنگ رو چند برابر میکنه ؛ از نکات مثبت ارتباط خوب دو قسمت و دو ریتم آهنگ با هم هست
سبک آهنگ برگرفته از موسیقی لاتین - نکته ای که باید به اون اشاره کرد در کل موسیقیه رینمیک مورد علاقه ی مردمان اروپا و آمریکای شمالی به عنوان موسیقیه درجه اول نیست همچنین در موسیقی سنتی اروپاییان هم ملودی حرف اول رو میزنه از جمله ی موسیقیه سنتی اسپانیا ولی ذایقه ی ایرانیان بر خلاف این هست تا حدودی موسیقیه امریکای لاتین مورد علاقه این ذایقه-

پاپ کرن با ملودیه بسیار زیبایی که شادمهر روی کلام فارسی اون گذاشته آهنگ بعدی آلبوم هست ، در ادامه ملودیه معروف موسیقی الکترونیک جلب توجه میکنه در کل فضای یکنواخت خوبی بر کار حاکم است ولی باز هم جای کار وجود داشته

-بی تو تو این شبای بد گریم دیگه در نممیاد -
آهنگ بی تو برگرفته از ملودیه ایرلندی و تم پاپ اروپایی -که بارها در موسیقیه ی کشور هایی چون یونان و ایرلند شنیده شده- فضای زیبایی در این آهنگ ایجاد کرده
استفاده خوب از ویلون هم نشانه ی تنظیم خوب آهنگ هست

محال با ریتم زیبا و تحریر های زیبای خواننده این آهنگ رو آهنگی ماندگار به ثبت میرسونه
در این آهنگ گام هایی از صدای خواننده میشنویم که بر جذابیت آهنگ افزوده

بداهه نوازی های گیتار ؛ استفاده از گیتار آکوستیک در کنار گیتار الکترونیک فضای جالبی ایجاد میکنه تا آهنگ آغوش از جمله بهترین های آلبوم لقب بگیره .
سبک آهنگ الترونیک راک هست

ماندگار آخرین آهنگ آلبوم در فضای قدیم شادمهر و با کیفیت نسبتآ خوب است



آلبوم پاپ کرن آلبومی یکنواخت هست که در آلبوم های ایرانی کمتر پیدا میشه و همه ی آهنگ ها حداقل استاندارد رو دارند

تنظیم آهنگ ها بهترین نمره رو میگیره ، شادمهر که تا زمانی که ایران بود بیشتر ملودی ساز درجه یک بود و در تنظیم آهنگ ها تفکرات بهروز صفاریان بر آهنگای شادمهر حاکم بود هم اکنون در این آلبوم تنظیم قطعات حتی از ملودی ها هم بهتر هستند
وتنها مشکل استفاده زیاد از ویلون هستش که هنر گیتار زدن شادمهر رو تحت تاثیر فرار داده

در پایان نظر چند تن از اهالی موسیقی کشور رو در مورد آهنگ هی آلبوم جویا شدیم و نتایج زیر بدست آمد
نمرات بین صفر تا بیست هستند


انگیزه----------13
بیااینجا--------11.5
میخواستمت-------10
اونه اونه-------18
پاپ کرن---------15
بی تو-----------17
محال-------------17.5
آغوش------------17
ماندگار-------    ۱۷

باتشکر از وبلاگ لامینور

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هفدهم اردیبهشت 1385ساعت 13:57  توسط آوات  |